Alennusten metsästäminen netistä

Alennusten etsiminen on suunnattoman mukavaa puuhaa, mutta kivijalkakaupoissa siihen saattaa tuhraantua tolkuttoman pitkiä aikoja ja usein lopputuloksena on pettymys, kun kaikki parhaat aletavarat on jo viety. Sen sijaan kannattaakin etsiä alennuksia netistä, kuten esimerkiksi verkkokaupoista.

 

Alennusten etsiminen on helppoa jo pelkästään Googlen avulla, sillä kirjoittamalla hakukenttään esimerkiksi “alennukset”, saa jo helposti useita tuloksia verkkokaupoista, joissa on alet käynnissä. Tässä on toki huonona puolena se seikka, että samalla etsijä saa selailtavakseen kaikkia sellaisia verkkokauppoja, jotka eivät välttämättä omaa makua juurikaan kohtaa, saati sitten tarvetta.

 

Onneksi monet ovat keksineet perustaa erillisiä alennusten etsimiseen tarkoitettuja sivustoja. Näiden sivustojen nimet ovat esimerkiksi Alevahti, AleShop ja niin edelleen. Näille sivuille on kerätty yhteen paikkaan parhaita tarjouksia netistä, eikä Googlessa tarvitse manuaalisesti välttämättä enää hakeakaan hintojen pudottamisia.

 

Koodeja

 

Yksi hyvin yleinen tapa saada alennuksia ovat alennuskoodit. Ne ovat koodeja, jotka syöttämällä tuotteesta lähtee tietty, ennalta määrätty alennus. Myös nettikasinoiden käyttämä vastine, bonuskoodi toimii hieman samalla tavalla. Bonuskoodeilla voidaan saada kasinolta ilmaista pelirahaa tai kierroksia kolikkopeleihin.

 

Alennuskoodeja on saatavilla ja etsittävissä näillä sivustoilla esimerkiksi kauppakohtaisesti, uusimpien tai vanhentuvien koodien perusteella tai jollain muulla kategorialla. Alennuskoodeja on tarjolla niin suomalaisissa kuin ulkomaisissa verkkokaupoissa. Erityisesti esim. eräät kiinalaiset verkkokaupat hyödyntävät koodeja kaupoissaan runsaasti.

 

Alennuskoodeista on monenlaisia hyötyjä. Suurin on tietenkin se, että rahaa kuluu vähemmän. Niiden avulla ostaja voi löytää sellaisia kohtuuhintaisia tuotteita, jotka sopivat juuri hänelle ja hänen tarpeisiinsa, joten enää ei tarvitse summamutikassa maksaa itseään kipeäksi. Sama koskee toki kaikkea netin alennuksia, ja niitä tapoja, joilla alennukset saadaan aktivoitua ostajan käyttöön.

 

Alennuksia ei ole tarjolla kuitenkaan pelkästään tuotteisiin ja tavaroihin, vaan niitä saa myös vaikkapa hotellihuoneista, kylpyläreissuista tai sitten palveluista. Palvelut voivat olla esimerkiksi siivoamista, hieromista tai mitä vaan, jossa ostaja hyötyy jostain aineettomasta palvelusta tai työsuorituksesta.

Rajoitetut erät myynnissä

Mahtavat tarjoukset ja alennukset saavat ihmiset kokemaan, että he säästävät rahaa, jos he ostavat tuotteita edullisesti. Näinhän toki onkin, mutta kannattaa toki aina miettiä, olisiko ostanut samaa tuotetta koskaan jos sitä ei olisi ollut tarjouksessa – eli onko tuotteelle oikeaa tarvetta.

 

Ostosten metsästäminen on terminä syystäkin osuva, sillä tutkijoiden mielestä esimerkiksi rajoitettujen erien myyminen alennuksena vetoaa ostajien “metsästysviettiin”.

 

Yritykset voivat myös myydä uusia ja jossain määrin ei-valmiita tuotteita rajoitetun erän, jolloin tällaisen erän myynnin aikana ne voivat myös kehittää tuotteita eteenpäin, ennen kuin ne tulevat suurempaan jakeluun

 

Joskus yritykset voivat luoda tällaisen tarpeen ostaa tuotteita hieman keinotekoisesti, jos yritys ilmoittaa tuotetta olevan vain vähän markkinoilla. Ostajat voivat ottaa riskejä tällaisissa ostoissa, jos erä on ilmoitettu olevan tosi niukka. Kuka tietää, onko esimerkiksi PlayStation 5:n heikko saatavuus oikeasti olemassa vai onko kyseessä itse luotu tilanne?

 

Rajoitettujen erien markkinointia on ilmeisesti lisätty viime vuosina. Asiakkaille kerrotaan saatavuusmäärät, jotka saavat heidät reagoimaan ostamalla kiireellisesti tuote, jotta he ehtivät rajatun erän tuotteiden saaneiden ryhmään. Näin ostajat haluavat samalla kuulua siihen porukkaan, joka on saanut tuotteen ennen muita. Mutta samalla he haluavat erottua joukosta, olemalla yksi niistä, joka on saanut tuotteen ennen muita. Tämä on jossain määrin paradoksaalista, mutta ihmisten ostokäyttäytyminen on aina ollutkin monimutkainen. Ja siihen taitavat markkinoijat pyrkivät vaikuttamaankin.

 

Tuotteiden ja palveluiden ostaminen edullisesti on hauskaa, mutta kannattaa aina välillä pysähtyä kysymään itseltä: miksi.